Nasıl Yardımcı Olabilirim?


Herkese merhaba. 

Bir süredir üzerine düşündüğüm bir konu var ve bunu burada da paylaşmak istedim. Hepimizin hayatında yardıma ihtiyacı olan insanlar var öyle değil mi? Peki bu insanlara nasıl yardım edebiliriz? Bunun bir yolu, kuralı var mıdır?

Yardım etmek için gereken en önemli şey aslında karşı tarafın yardım istemesi. Tabii herkes açık açık yardım istemez birilerinden; ama imalar vs. anlaşılabilir diye düşünüyorum. İki gündür kadına yönelik şiddet konusunda konuşmalar yapılıyor. Bundan örnek verecek olursak şiddet mağduru kişi bu yardımı gerçekten istemediği sürece ya da şiddetin varlığını kendisi fark etmedikçe bizim o kişiye yardım etmemiz ne yazık ki mümkün olmuyor.

Biraz daha kişisel hayatımdan örnek vereyim. Eskiden bir komşumuz vardı. Her gün şiddete uğramasına rağmen dışarıya bunu asla yansıtmıyordu. Bir gün sesler gerçekten iç acıtıcı olunca polisi aradık; ama kadın tam inkar halindeydi. Bu durumda bazen şiddet gören kişinin bunu hak ettiği gibi fikir ortaya çıkıyor. Ancak bazen kişinin bilgisizliği, yakın çevreden destek alamayacağı düşüncesi ve çaresizliği buna uzun süre katlanmasına neden oluyor. Bu yüzden mağdur olan kişi gerçekten isteyinceye kadar bizim ona yardım etmemiz mümkün değil. Hatta bazı durumlarda ona buna katlanmak zorunda olmadığını söylemek kendimizi ona karşı üstün gösteriyor havası yaratabiliyor ve o kişinin kendini daha yalnız hissetmesine neden olabiliyor.

Daha yakından bir örnek vereyim. Yıllarca aile içinde sevgisiz bir ilişkiye şahit oldum. Slut-shaming, psikolojik baskı ve şiddet anne ve babamın ilişkisinin ayrılmaz parçalarıydı. Yıllarca anneme babamdan boşanması için baskı kurdum diyebilirim. Çünkü onu bu davranışlara maruz kalırken görmeye dayanamıyordum. Ancak zamanla anladım ki zaten annem bu ilişkiden memnun değil ve kendini gerçekten hazır hissettiğinde benim bunu dememe bile gerek kalmadan bu yola başvuracak. Şimdi o aşamaya geldik ve ben bu zamana kadar ne olursa olsun onun yanında olduğum mesajını vermekten başka bir şey yapmadım ve ilişkileri hakkında tek bir yorumda dahi bulunmadım. Evet, niyetin iyi olması önemli tabii. Ama yardım etmenin bir adabı varsa o da karşımızdaki kişinin o yardımı gerçekten beklediği ana kadar bekleyebilmek sanırım. 

Görüşmek üzere. 

Yorumlar

  1. Bu konu bizim ülkemize has bir davranış şekli olabilir. Yani kadınların bunu kabullenmesi. Haberlere baktığımızda kadın BOŞANMIYOR, şiddete maruz kalıyor. BOŞANIYOR, bu sefer hayati tehlike yaşıyor ve belki de bunun karşılığını bir cahil koca-eski koca yüzünden canı ile ödemek zorunda kalıyor... Kadın neyi tercih edecek? Gerçekten çok zor bir durum bu... İşte belki bu sebeplerle yardımı kabul etmiyor ve kabullenmek zorunda kalıyor. Yardım etseniz bir türlü etmeseniz başka...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Konuyu özel olarak şiddete indirgersek okuduğum saha araştırmalarına göre asıl problem kişinin toplum ve devlet desteği bulamayacağı korkusu. Kadın sığınma evinin adresini veren polis olduğu sürece (tabii bunu genellemiyorum; ama karşılaşılan bir durum) kadının cesaret etme olasılığı da düşüyor. Ailesi "dul mu kalacaksın, biraz sabret" diyen birinin de duruma katlanmaya devam etmesi eğer ekonomik de bir geliri yoksa kişisel olarak çok zor. Ayrıca bu kişinin sadece kendisinin değil çocukların yaşamının da çok rahat şekilde tehdit edilebiliyor olması caydırıyor. Çok zor durum. Hele bize çoğu zaman yapacak bir şey bırakılmaması da çok kötü.

      Sil
  2. En büyük yardım bence kendimizden başlayarak yakın çevremizde çocuk varsa çoçuklarımıza , öğrencilerimize Kadının tabiatın değeri olduğunu, bırak bağırıp çağırmayı kötü bir şey bile dememeyi öğrenmeli ve öğretmeliyiz.

    YanıtlaSil
  3. Doğru söylüyorsun zorla bir şey verilmez kimseye ne yardım ne fikir... siddet görüp bunu inkar eden kadın için ne yapabiliriz ki?

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sürekli yanında olduğumuzu söylemekten başka yapacak bir şey yok. Beklemekten başka bir şey gelmiyor elimizden bazen.

      Sil
  4. Bu değindiğiniz nokta çok çok önemli öncelikler teşekkürler güzel bir yazı olmuş... Gerçekten insanlara onlar izin verdiği sürece yardım edebiliyoruz keşke elinizden daha nice nice yardımlar gelse de bu şiddete dur diyebilsek :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Umarım bizim de elimizden bir şeyler gelir bir gün.

      Sil
  5. Aile. ne karmaşık bir bilmecedir. Ah..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet. Çözümlenmesi en zor toplumsal gruplardan biri gibi.

      Sil
  6. Siz de zor zamanlar geçirmişsiniz. Burada en önemli şey aile desteği sanırım. Boşanma çok kötü bir şey gibi algılanıyor ve hep kadınlardan her şeyi idare etmesi, alttan alması bekleniyor.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Herkesin yıprandığı bir şey evet. İnsan kendini sırf fiziksel şiddete maruz kalmadığı için bile şanslı görüyor bazen. Ama bu düzenin yıkılması yakındır diye hissediyorum. Her kesim için aynı hızda gerçekleşmese de son güzel olacağa benziyor.

      Sil
  7. Boşanma aşamasına gelipte boşanmak istemeyen kadınların ana etkeni, dayanak noktası olmaması bence. Çoğu nereye gider, ne yaparım derdinde. Bu da ellerini kollarını bağlıyor ne yazık ki

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet. Böyle bir çaresizlik yaşamak çok zor olmalı. İnsanın ailesinde, kendi evinde huzuru bulamaması ne kadar üzücü.

      Sil
  8. yardım ince iş evet ya dikkat etmek lazım, yoksullara para gıda yardımı yapmak daha kolay :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aklıma yıllar önce yaşlı bir teyzeye eşyalarını taşıyamıyor diye yardım edeyim mi diye sormam geldi :D Ne biçim kızmıştı bana :D Hala hatırlayıp gülüyorum.

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar