Ağaç Ev Sohbetleri #78


Bu haftanın konusu şöyle: "Dünyada sınırlar kalksa ne olurdu?"

Öncelikle sınır diye bir şey olmadığının farkına varmak gerek. Önce idari sınırdan başlayalım. İdari sınırlar sonradan oluşturulmuş ve hatta birçok kıtada sömürge ülkelerine dikte edilmiş bir şey. Eskiden coğrafi sınırlar olduğu kabul edilebilirdi; ama artık o da yok gibi. Sonuçta hepsini yerle bir edecek bir insan gücü var ne yazık ki. Yine de şöyle bir hayal kuralım. Eğer idari sınırlar bugün ortadan kalksa ne olurdu?

Çok önceki zamanları düşünelim. Nüfus tabii bugün olduğu gibi kalabalık değil. Yerleşim yerleri de insanların bir şekilde yürüyerek vs ulaşabilecekleri, en verimli topraklar. Peki şu an herkesin hareket serbestisi olduğunu düşünelim ve dünyada bazı ideolojik ve yapısal değişimler olduğunu hayal edelim. Ek olarak bu ideolojik ve yapısal değişimleri eklememin sebebi olayın sadece sınırlardan ibaret olmadığıdır. Çünkü bu sınırlar kalktığında bile uzun bir süre tam hareketliliğin gerçekleşmesine engel olacak kapitalist düzen ve özel mülkiyet olayı da var. Diyelim ki bu da ortadan kalktı. Herkesin yapacağı şey eskiden olduğu gibi en verimli topraklara gitmek olacak. Tabii şu an eskiye kıyasla dünyadaki kaynaklar birçok yerde azaldığı için belli yerlerde yoğunlaşacak olan nüfus her zaman olacağı gibi savaşa yol açacak ve dünyadaki birçok insan yok olacak. Ancak bu olurken oradaki bitki ve hayvan nüfusu da bundan nasibini almış olacak muhtemelen. Çünkü insan gittiği her yerde ölüme neden olacaktır.

Uluslararası hukukta bir devletin var olabilmesi için belli bir toprak üzerinde belli bir insan kitlesi üzerinde egemenlik hakkı olması gerekir. Dolayısıyla sınır yoksa devlet de yok. Tabii bu anarşi durumu şu an bizde var olan tüm güçlerin belli insanlar tarafından daha kolay kullanılmasına neden olacak. Yani kapitalist sistemin hemen ardından böyle bir şeyin yaşanması nükleer gücün bile insanların kolayca ulaşabileceği bir şey olmasına neden olur ve hukuk düzeni var olmayacağı için bazı bireylerin hırsı dünyanın sonunu getirir. Veee end of the story :) Hepimiz öldük. (Yine içimdeki tüm olumsuzluğu kustum burada :D)

Aslında eşit bir dünya için sınırların ortadan kalkması gerek bana kalırsa; ama bu konuda önceden hiçbir hazırlık yapılmazsa yandık. Yani devlet yok oluyor ve uluslararası alanda otoriter bir güç de ortadan kalkıyorsa, bu teknolojik gelişme insanların baş edebileceği bir şey olmaz. 

Bunun dışında aklıma neler geliyor? Sınır denildiğinde direkt aklıma coğrafi ve idari sınırlar geldi; ama mesela insanın bir sınırı olmadığını düşünsek... Ne bileyim hayal gücümüzün bir sınırını olmadığını düşünsek... Bilemiyorum. Sanırım sınırsızlık insan doğası gereği yok edici bir etkiye sahip olabilir gibi geliyor. İlk başta iyi bir şey gibi geldi bana sınırların olmaması; ama bu öyle ihmallere neden olabilir ki... Aklımdan geçen bazı şeyleri yazıya dahi dökmek istemiyorum. Yine de güzel konu. Bugün takip ettiğim bloglarda da yazanların fikirlerini okuyacağım :)

Yorumlar

  1. Güzel bir konuya değinmişsiniz. Zaman zaman benim de aklıma düşer sınırlar konusu ama nüfus hızla artıyorken bir çözüm de yok gibi. Her insan birbirinden farklı ve aralarında bir birlik olacağını hiç sanmıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Evet. Her zaman sınırların olduğu bir dünyada yaşayınca yokluğunda ne olacağını düşünmek, hayal etmek biraz zor oluyor.

      Sil
  2. Soru üzerinde ciddi olarak düşünülecek bir soru değil. Bana göre de mümkün değil sınırların kaldırılması. Bu yüzden sadece hayal kurmaya çalıştım. Sizin yazınız ciddi bir makale tarzında olmuş ve neler olacağını açıklıyor. Evet, fikirlerinize katılıyorum. Sınırlar olmasa da insanın yapısı gereği güdülmeye ihtiyacı var. Sonucun iyi mi yoksa kötü mü olacağı çobanın niyetine ve kabiliyetine bağlı:))

    YanıtlaSil
  3. hımmms, sosyolog gözü olmuş buuuu hihihi, zor demekki bu konu :)

    YanıtlaSil
  4. Herkes verimli topraklarda yaşamak ister değil mi? Kim neden suyun olmadığı çölde yaşamak istesin. Sınırların kurulmadan gelebilmesini olanaksız görüyorum ben, hatta tahayyül bile edemiyorum. Neyse daha fazla bir şey söylemeyeceğim gerisi kendi yazıma kalsın. Kaleminize sağlık. (Kendi yazım cumartesi günü yayında olacak. )

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar