Eski Ramazanlar Geyiği


Bu ara bayağı nostalji dolu bir hava var üstümde. E o zaman bu başlığı atmak çok uygun olmaz mı? :)

Liseden beri ateist olmamı bir yana bıraksam dahi küçüklüğümden beri dini bir ilgisi olan biri değildim. Anlatılanlar benim için bir hikaye gibiydi. Sonra insanların dinlere göre birbirini sınıflandırıyor oluşu da çok saçma gelirdi ve bunu anlamsız bir fikrin parçası olarak görürdüm. Ancak insanı her şeyde özlediği bazı şeyler oluyor. Ailem de Müslüman olmasına rağmen dini hayatlarının merkezine yerleştiren kişiler değillerdi ve her zaman ılımlılardı. Göçmen olduğumuz için gelen bir alkol alışkanlığı vardı mesela. Ancak alkol alınsa dahi namaz kılan kılar, oruçlar da hep tutulurdu. Annemin halası vardı mesela adı Ümgül... Tuhaf bir kadındı. Çok iyi bir insandı, ihtiyacı olanlara yardım ederdi. Aynı zamanda hocaydı. Ama namazı kısa kollu tişörtüyle kılardı. :) Allah beni zaten çıplak yarattı derdi. Neyse işte böyle şeyler.

Küçüklüğümü anneannemin ve dedemin evinde geçirdim. Ramazanda da her gün büyük sofralar kurulurdu. Her gün misafirler gelirdi, bizler giderdik. Benim ilk okulda olduğum zamanlar iftar saat 16.30-17.00 arasında yapılırdı. Ben de heveslenirdim ve bazen oruç tutmak isterdim. Bana pek uygun bir şey değildi. Çünkü açlık durumunda tetiklenme ihtimali olan bir epilepsi hastalığım vardı ve küçüklüğümden beri çok yemesem bile sık sık yiyen, 2 saatte bir acıkan biriydim. Her neyse benim için o zamanlar dini bir anlamı olmasa da çocukluk merakından oruç tutma kararı alıp ailemi ikna etmiştim. Sahur eziyetti resmen :) Sonrasında gün boyu zorlansam da bir şeyler yemeden dururdum; ama salak gibi top patlamasına 4-5 dakika kala su içmeye başlardım :D 

Eski Ramazanlara dair özlediğim tek şey sanırım anneannem. Kendisi ben 7. sınıftayken safra taşı pankreas kanalını tıkadığı için çok sağlıklı biri olsa da 1 hafta içinde aniden öldü. O zamanlar pek üzülmemiştim. Aslında hala üzgün değilim çünkü ölümü hep kabullenen biri oldum. Sadece bazı pişmanlıklarım var. İlk torun olduğum için çok üstüme düşerdi benim. Ben de pek sevmezdim bu durumu. Şimdi keşke böyle düşünmeseydim diye düşünüyorum bazen; ama çocuktum sonuçta yapacak bir şey yok. Onu da anmış olayım burada :) Bu arada oruç tutan insanların da oruçları kabul olsun. Güzel bir Ramazan ayı diliyorum hepinize. 

Yorumlar

  1. Bizim aile de seninki gibi. Ilımlılar. Annem mesela oruç tutar, namaz kılar. Hatta 70 yaşında oldu, kronik tansiyonu var tutmaması gerekli vazgeçiremiyoruz. Ama denize girer, yüzer. Bize baskı yoktur kesinlikle. İftar sofraları ise o aile ile yapılan komacam muhabbetler güzeldir. Bir de bayram kahvaltıları. Geçen yıl olamadı coronadan. Bu yıl da yasaklar geldi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Keşke kimse böyle bir konuda baskı görmese. Öyle olsa dinini yaşayan da yaşamak istemeyen de çok daha özgür ve mutlu olacaktır eminim ki. :) Önümüzdeki yıllarda telafi ederiz :)

      Sil
  2. Göçmen olduğumuz için alkol sorunumuz vardı demişsin ya, onu neye oturttun merak ettim. Çünkü en yakın arkadaşımın babası da Bulgaristan göçmeniydi ve maalesef alkol nedeniyle vefat etti. Annesi yasaklamıştı sizin genetik yatkınlığınız var asla ağzınızı sürmeyeceksiniz diye.. sen böyle yazınca merak ettim neden göçmenlerde bu sorun oluyor, açıklayabilirsen çok sevinirim..
    Üngül'ü çok sevdim :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında bizim için sorun gibi görünmüyor. Çünkü kimse sarhoş olacak kadar içmiyor. Herkes toplandığında içkili sofra kurulur genelde. Şarkılar söylenir vs. Ancak bundan çok kötü etkilenen aileleri de biliyorum. Çünkü içkiyi kendimiz yaptığımız için ya da bir yerlerden hediye geldiği için her gün içilebilme ihtimali de var. Biraz sınırları belirleyebilmek önemli sanırım. Balkanlardaki Türk erkekleri genelde hep göbekli ve yüzleri de al al tombik oluyor. Hep alkolden o :)

      Sil
  3. evet evet dini olarak düşünmeden de eski ramazanlar, çocukluğumuz özlenir tabii yaa. anneannen minnoşmuş amaa :)

    YanıtlaSil
  4. Çocukluk dönemimizde ramazan cidden çok farklıydı. Seninkinin aksine benim ailem dini son birkaç yılda baya ciddiye alıp merkezlerine koymaya başladılar ama hiçbir çocuğu onlar gibi düşünmediği için evde orucu onlar tutuyordu sadece. Son 12-13 yıldır dinle uzaktan yakından alakam olmasa da koskoca bir yılda bütün ailenin bir arada masaya oturduğu tek an ramazan olduğu için çok severdim de o bile eskide kaldı ahh ah :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Birlikte zaman geçirmek özleniyor sanırım en çok. :)

      Sil
  5. İnsanlar sadece içini rahatlatmak için diyor Müslüman'ım diye. Ben en azından ateist olduğumu söyleyebiliyorum :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar