Başarı Sizin İçin Ne İfade Ediyor?


Her şey istatistikle açıklanır olmuş. Güvenlik, refah, başarı, hatta mutluluk, stres gibi duygu değişim durumları bile rakamlarla açıklanır hale geldi. Sayısal verilerin kimi zaman bazı şeyleri anlamamızda çok faydası olduğu gerçeğini bir yana bırakalım, istatistiklerin kötü amaçlar için farklı yorumlara alet edilerek kullanıldığını istatistik bilimi uzmanları kendileri de açıklıyor. Bu yüzden özellikle insan yaşamı söz konusu olduğunda kafamızı biraz daha kurcalamalı ve her şeyi sayılara indirgeyerek açıklamaktan vazgeçmeliyiz belki de... Dün gece Kaplan Diary blogundaki "Başarının Formülü" yazısını okuduktan sonra ben de bu konuda yazmaya karar verdim. Kendisi biraz da şans unsurundan bahsetmiş ve ben bu konuda yorumumu yazısının altına eklediğim için konuyu biraz daha farklı bir açıdan ele alacağım. Onun yazısına da buraya tıklayarak ulaşabilirsiniz. 

Başarı herkes için farklı anlamlara gelebilir. Ancak başarı da sayısallaştırılmış durumda. Eğitim hayatında aldığınız notlar, iş hayatında iseniz kazandığınız para ve yatırımlarınız, kültürel bir başarıdan söz ediyorsak belki okuduğunuz kitap sayısı, izlediğiniz filmlerin sayısı, gittiğiniz ülkelerin sayısı veya aşk hayatından veya evlilikten bahsediyorsak birlikte olduğunuz kişiyle ne kadar uzun süredir olduğunuz vs. her şey sayılarla açıklanır olmuş. Ama söz konusu eğitim sisteminde bazı şişirilmiş notlar olduğunda, iş hayatında kazandığınız paranın yanı sıra işinizin zorluk seviyesi ve sizin işten aldığınız tatmin olduğunda, okuduklarınızın, izlediklerinizin ya da gezdiğiniz yerlerin sayısı yerine bunlardan aldığınız verim ve kendinize kattığınız yenilikler veya ilişkide bulunduğunuz zaman dilimi yerine ilişki esnasında insanların birbirine ne kadar iyi geldiği, saygı ve sevgi söz konusu olduğunda az önceki sözde başarı oranları önemli bir değişime uğrayabiliyor. 

Bir de herkes için başarının aynı şey olmadığı gerçeği var. Ulaşılması en zor olan genelde bize en büyük başarı gibi gelir. Bu kimi için milyoner olmak, kimi için daha basit bir şekilde istediği bir okula gitmek, kimi için yalan söylemediği bir hayat yaşamak... Ben kendimi hiçbir zaman başarılı bir insan olarak görmedim örneğin. Benim için en büyük başarı hayatta mutlu olabilmek. Çünkü bunu bugüne kadar hiç yapamadım. Bu kimileri için basit görülebilir ve başarı kriteri sayılmayabilir. Ama gittiğim okuldan ziyade gittiğim okulda mutlu olabilmek, çalıştığım işte aşırı büyük para kazanmak yerine sabah istemeden, sürünerek gittiğim bir işe sahip olmamak benim için daha önemli başarılar. Sizin de bu konuda farklı fikirleriniz varsa okumayı çok isterim. 

Yorumlar

  1. Aslında tüm insanların içten içe istediği mutlu olmaktır. Maalesef birçok şeyin birleşimiyle mutlu olmayı başarmak çok zor oluyor, yüzlerce sebep sayabilirim, dünyaya geldiğimiz coğrafya dahil...her şey. Ben de başarılı biri saymıyorum kendimi. Bir hocam başarı hayatla başa çıkabilmektir demişti. Güzel bir söz bence. Çünkü dünyaya gelmek bir hayatın içine gelmek ve ölene kadar o hayatta sağ ve mutlu kalmaya çalışmak. Çok hatalar yaptım mesela üniversite seçimim...sonrasında önüme gelen bir fırsatı kaçırdım (kendime güvensizlikten), yanı sıra benim dışımda gelişen kötü olaylar ki, işte bunlar da insanın şanssızlığı oluyor, hayatta gerçekten şans da lâzım. Mesela bir yazar var Robyn Carr diye, 75'li yıllardan beri yazmış ama 2008 mi ne (tam aklımda kalmadı) ancak ünlü olmuş. 30 yıl bekledim diyor başarmak için. Şu anda Netflix'te ençok izlenen dizi Virgin River'ın orijinal hikayesinin yazarı. Ben başarılı insanların biyografilerini okuduğumda şunu saptadım, o da bende olmayan bir şey, daha çocuk yaşta ne istediğine karar verip, o yönde bıkmadan, pes etmeden, istikrarla, sebatla, azimle yürümüşler. Frank Sinatra, ABBA grubunun üyeleri, Spielberg....ilk ikisi grup üyeleri yani üniversite okumamışlar...Spielberg'i unuttum. Yine 5 yaşında piyanoya başlayan çocuk eğer yeteneği de varsa 10 yıl sonra dünyaca ünlü piyanist oluyor işte başarı...benim için başarı. Tabii şu da var herkes böyle ünlü, başarılı olacak diye bir şey yok, öldükten sonra arkamızdan "İyi bir insandı" densin. "Hırsızdı, uğursuzdu, ahlaksızın tekiydi, vatan hainiydi" denmesin o da başarı.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ben hayatta bir iz bırakamadıktan sonra başarılı biri olarak ölünebileceğini düşünmüyorum. Bu çok büyük bir şey olmak zorunda değil tabii. Benim şimdiki düşüncem hiçbir zaman bir çocuğum olmaması; ama biri iyi bir insan yetiştirdiğinde bu bile başarı sayılır hem de kolay bir başarı da değil. Ben kitap yazmak istiyorum mesela. Adım silinip gitsin istemiyorum hemen. Maddi bir gelirim olursa eğer bir gün koca bir alanda bir sürü ağaçlarım olsun istiyorum ki ben yeryüzünden silinsem de o ağaçların kökü kalsın. Ama yapmak istediğim çoğu şey için gereken cesaret bende de yoktu. En başından o cesareti göstermek gerekiyor çünkü. Ama istediklerimden birini dahi yapsam yeter bana.

      Sil
  2. başarı benceee huzur vee yaşama sevinci :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar